Stará a Nová Paka – území hájené autokrosaři.
Hledali byste zde, mezi buginami a blátivou tratí, vrchaře????
Už velká spousta vysokooktanového benzínu byla spálena ve spalovacích prostorech závodních motorů od doby, kdy se na závodech do vrchu začal objevovat rodinný klan Vondrákových. Nejprve zdolával české vrchy Zdeněk Vondrák a posléze jeho tři synové Petr, Pavel a Martin. České, ale i evropské motoristické fanoušky vždy rozmazlovali krásnými stroji, které patřily k těm, jenž startovní pole obohacovaly nejen svojí krásou, rychlostí ale i svojí historickou hodnotou. Jméno Vondrák nacházíme ve startovní listině více než dvě desítky sezón a jeho jmenovku jsme viděli na široké plejádě legendárních vozů z dílen československých konstruktérů – Škoda 130RS, MTX 1-01, MTX 2-01, MTX 2-03.
Vondrákovi ale nabídli i další unikáty původem ze zahraničí, s nimiž se zapsali do paměti motorsportem posedlých jedinců asi nejvíce. Historické spidery a formule u těch starších vyvolávají vzpomínky na návštěvy západních jezdců v době, kdy u nás určoval hranice východní bratr. Tito piloti ojediněle dovezli ukázat českému divákovi formuli dvě nebo dvoulitrový sportovní prototyp.
Ti mladší hledají u otevřených historických vozů jejich tehdejší krásu jedinečných konstrukcí, chromovaných doplňků, eleganci rozměrných aerodynamických prvků či hluk motorů linoucí se z široce rozevřených koncovek výfuku. To vše dokázala rodina z novopacka nabídnout v podobě francouzského spideru Dangel a dvojice „ef-dvojek“. Červený Dangel ozdobil nejeden závod a když se v roce 2007 objevil zlatý March 752 BMW F2, byl to pro oko diváka velký zážitek. O dva roky později se v týmu bratrů Vondrákových objevil ještě monopost jeden. To Martin Vondrák dokončil přípravu oranžového March 712M F2.
Pavlův Dangel se sice prozatím z vrchů vytratil a Pavla na závodech vídáme především v roli technické podpory svých bratrů. Ovšem dvojice formulí March pokořila mimo domácích vrchů i několik evropských kopců, odkud si odvezla nejedno absolutní prvenství v kategorii historiků. Mladší March 752 BMW v rukách Petra Vondráka vydržel po dobu čtyř sezón a zanechal v pamětních análech českých vrchů nesmazatelnou stopu. Dnes se již těší jeho jízdou jiný majitel z britských ostrovů. Starší předchůdce, jenž také působil v evropském šampionátu F2 v sezóně 1971 až 1973 – March 712M, zůstal a těšil oko diváka do konce sezóny 2014. V současné době se již nachází v soukromé sbírce nejmenovaného italského fanouška jména Brambilla.
Pro sezónu 2015 bratři Vondrákové opustili sedačky historických skvostů a připravují start s moderní technikou v kategorii E2.
Nezbývá, než popřát úspěšnou sezónu a těšit se na souboje s časem v podání bratrů Vondrákových.