Vrchaři z Novopacka a Jičínska mezi nejlepšími

Novopacký Pavel Strniště závodil nejraději se Škodou 130 RS, na trati v Lovosicích v roce 1980

 

Zatímco mistrovství České republiky v závodech automobilů do vrchu v posledních letech mírně řečeno skomírá a prosazují se nové seriály za hojné účasti hobby jezdců a bývalých závodníků, v sedmdesátých a osmdesátých letech to byla parádní česká disciplína s velmi početnou účastí na úrovni mistrovství ČSSR, přeboru ČSR a několika oblastí.

 Do boje o přední příčky zasáhli v mnoha případech i závodníci z Novopacka, Jičínska a blízkého okolí. Vezmeme – li to od Střediska automobilového sportu Jičín, tak musíme začít Tomášem Hankem, který závodí dodnes, přestože oslaví sedmdesátku. Původně úspěšný jezdec rally přešel na kopce a nejlepších výsledků, včetně mistrovského titulu v roce 1981, dosáhl s legendární Škodou 130 RS.O tento titul se však dělil s neméně úspěšným lomnickým Petrem Doležalem. Ten si na titul „sáhl“ i v letech 1980 a 1993. A také on závodil i v rally, stejně jako jeho bratr Pavel, který ho také následoval do vrchařské disciplíny.

Ani jméno Hank nebylo jediné, neboť řadu předních příček obsadili i bratři Tomáše Karel a Josef. Jezdců, kteří startovali za Středisko automobilového sportu Jičín a pocházeli z oblasti, by bylo daleko více, za všechny jmenujme ještě Petra Berného.

Titulem federálního mistra z roku 1981 se může pochlubit také Miroslav Poner z Lázní Bělohrad. Dosáhl jej s nepřehlédnutelně barevně vyvedeným vozem Škoda 110 R Coupé ve třídě A2 1150. A tady je místo pro vzpomínku na pana Milana Junka, který většině jmenovaných připravoval špičkové motory a sám se také několikrát úspěšně „svezl do vršku“.

Na jeho motor vzpomíná s úctou i novopacký Pavel Strniště, který také patřil do užší české špičky v závodech automobilů do vrchu. A zase to byla Škoda 130 RS, která ho dovezla k největším úspěchům. Závodil v letech 1975 – 1987.

Autoklub Nová Paka reprezentoval rovněž Miroslav Nýdrle, který má ve své sbírce trofejí také titul mistra republiky, a to z roku 1990 se Škodou 120 LS. Poté závodil i s vozy Ford a BMW. Na několik vítězství v absolutním pořadí (například Světlá nad Sázavou 1979) a řadu předních umístění ve své třídě (Žacléř 1978, Havlíčkův Brod, Náchod 1979) dosáhl Václav Záveský z Bělé u Pecky. Jeho nejčastějším sportovním „nářadím“ byla Škoda 110 L upravená ve třídě A2 1150.

V současné době zastupují region od osmdesátých let závodící jilemnický Otakar Krámský, který má hned několik domácích a především evropských titulů.

Po vozech Škoda přešel na značku BMW, která ho provází po většinu kariéry.

Vrchařskou tradici udržují úspěšně v Nové Pace otec a synové Vondrákovi v čele s evropsky úspěšnými Martinem a Petrem Vondrákem, kteří divákům předvádí špičkové vozy March formule 2.

Comments are closed.